A klímaváltozás ellenére a legtöbb káros anyagot kibocsátok még mindig kevés figyelmet fordítanak szén-dioxid kibocsátásuk csökkentésére. Thomas Sterner svéd kutató szerint a probléma megoldására elegendő lenne, ha minden egyes kilogramm szén-dioxid kibocsátása után 0,15 dollárt ( mintegy 32 forintot) fizetnének az érintettek – írja az Environmental Research Web.

A Göteborgi Egyetem gazdasági tanszékén dolgozó professzor erős, szakszerű és hathatós politikai eszközök bevezetését javasolja világszerte az éghajlatváltozás veszélyeinek elkerülése érdekében. Egy potenciális eszköznek tartja a szén-dioxid kibocsátás mértékével arányos díj, adó megfizetését. Az általa javasolt kilogrammonkénti 0,15 dollár elég visszatartó erő lenne ahhoz, hogy 2050-re felére csökkenjen a világ szén-dioxid kibocsátása.

Ma viszonylag csak kevés országban fizetnek ilyen irányú adót, az ágazati szektorban, például a közlekedésben használt üzemanyagok után fizetett járulékok sokkal gyakoribbak, de a szerző szerint meglehetősen hatékonyak a káros anyag kibocsátások csökkentése tekintetében.

OrientPress Hírügynökség (OPH)

bővebben

A 100%-ban elektromos hajtású Nissan LEAF alkotja a végső összekötő elemet a távoli Hebridák Islay szigetén egy innovatív gondolkodású üzemtulajdonos kísérletében, hogy teljesen függetlenné váljon az energiaellátás területén.

A 130 éves, díjnyertes whisky főzde megkezdte az úttörő Biowayste rendszer alkalmazását, amely lehetővé teszi, hogy a lepárlási folyamat során keletkező hulladék-termékek felhasználásával termelje meg saját magának a szükséges villamos energiát. Az üzem tulajdonosa, Mark Reynier ez év elején kezdte meg a rendszer használatát, amelyben az anaerob lebontás során termelt biogázt használják fel elektromos energia termelésére. Most beszerzett egy Nissan LEAF-et ( az Európa és a Világ Év Autója cím jelenlegi birtokosát), azzal a céllal, hogy autóját a whisky főzde által termelt elektromos árammal hajtva teljesen karbon-mentesen tudja használni. A LEAF ezen kitüntetett szerepének megünneplésére a Nissan és a Bruichladdich közösen piacra dobott egy korlátozott mennyiségben forgalmazott organikus whiskyfajtát, amelynek palackját LEAF-címke díszíti. Mr. Reynier máris rendkívül jó tapasztalatokat szerzett a LEAF-fel: “Fantasztikusan jó vezetni a LEAF-et. Nyomasztó volt, hogy miközben olyan nagy lépéseket tettünk ahhoz, hogy energetikailag függetlenítsük magunkat, az autómban Anglia legdrágább gázolaját használtam, amit a nagy szigetről kellett beszereznem. A LEAF megérkezése tette lehetővé, hogy a lehető legnagyobb mértékben függetleníteni tudjam magam.” A Bruichladdich whisky főzde már régóta számos újítás megvalósítója és forrása. Három vállalkozó szellemű fivér építette 1881-ben, és ennek révén került be az elektromos áram első ízben az 596 km2 területű szigetre. Viktóriánus-stílusú épületének jól kitalált terve megelőzte a korát, a teljes berendezést még ma is használják a whisky-gyártásban.

Ma a lepárló összes melléktermékét visszaáramoltatják az energia-termelésbe és a gyártásba. A seprőt (a feldolgozott árpát) a helyi farmerek marha-takarmányként használják fel, a hígított marhatrágyát pedig kiszórják a földekre, ahol a lepárló számára termesztik az árpát. A lepárlás után visszamaradó, “pot ale”nek nevezett vizes mellékterméket biogázzá alakítják át, amely a lepárlót árammal ellátó generátorok tüzelőanyaga. Az anaerob lebomlás nevet viselő átalakítási folyamat során a külön erre a célra kitenyésztett mikrobák bontják le a mellékterméket, aminek során magas minőségű biogáz termelődik. Mr Reynier így nyilatkozott: „Nem vagyunk öko-harcosok, de meg akartuk nézni, mit tehetünk a magunk részéről. A legtöbb ilyen rendszer kissé bolondosnak, meggondolatlannak tűnik, és nincs kereskedelmi hasznuk, ennek viszont van. Bár maga a technológia már 1860 óta létezik, ilyen kis méretekben csak most vált kifizetődővé az alkalmazása. “Most, hogy a LEAF is bekapcsolódott a folyamatba, örömmel vesszük tudomásul, hogy minden olyat megteszünk, amit tudunk, azt is, hogy itt a szigeten termesztjük az árpát organikus és biodinamikus módszerekkel, hogy környezetvédelmi szempontból úgy a munkánk, mint az otthoni életünk során rokonszenvesek legyünk”. James Douglas, a Nissan értékesítési igazgatója elmondta: “Mr Reynier esete is azt igazolja, hogy a fenntartható autózás nagyon s valós lehetőség. Ő is egyike azoknak az üzletembereknek, akik rájöttek, hogy a Nissan LEAF használata igenis reális pénzügyi előnyökkel jár a cége számára.” A Nisan LEAF-ről és a Bruichladdich-ről készült video megtekintéséhez látogasson el a http://bit.ly/LEAFWhisky weblapra. Bruichladdich az egyedüli organikus whisky-gyártó Islay szigetén, ahol nem kevesebb,mint nyolc, malt-whiskyt előállító főző működik, és nemrég főzték a legelső biodinamikus whiskyt.

Tisztelt cégvezetők!

Kérem gondolják át, hogy mekkora marketing erő lehet a környezettudatosságban!

A fenti vállalkozás nem fizetett azért, hogy az egész világon hirdessék a termékét!

 

Forrás:http://www.autosvilag.com

bővebben

ELSŐ MAGYAR FENNTARTHATÓSÁGI CSÚCS KONFERENCIA

A fenntarthatóság jegyében!

http://3ddigitalispublikacio.hu/media/piacesprofit/kulonszam/piacesprofit.html

Elgondolkoztat, mit is kell tennünk a jelenben, hogy a jövőben élhető világban éljünk.

Van lehetőség a nagyobb hatékonyságra, nagyobb profitra úgy, hogy közben védjük környezetünket.

Kollár János

bővebben

Keddtől drágább lett a villanyáram

2011. február 5., Kategória: Hírek írta

A lakossági áram ára emelkedik kilowattóránként mintegy két forinttal 2011. február elsején, mert a kedden megjelent miniszteri rendeletben emelkedett a Magyar Villamos Művek (MVM) nagykereskedelmi hatósági ára és kissé változott a lakosságot ellátó egyetemes szolgáltatók árrése is.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium keddi közleménye szerint ez azt jelenti, hogy átlagosan 4 százalékkal emelkedik a villamos energia végfelhasználói bruttó átlagára.

Egy átlagos fogyasztási hely esetében ez a 2010 második félévi átlagárakhoz viszonyítva 2011-ben éves szinten körülbelül 3720 forint többletköltséget jelent – hangsúlyozza a közlemény.

Az NFM leszögezi: a villamos energia árának emelésére az árszabályozás felülvizsgálatával összhangban, a piaci folyamatok következményeként, a hatályos szabályozásnak megfelelően került sor. Egyben jelzi: a kormány elkötelezett a fogyasztók védelme mellett, ezért csak az indokolt legszükségesebb mértékben emelkednek az áramárak.

A nemzeti fejlesztési miniszter kedden hatályba lépett rendeletében az MVM nagykereskedelmi hatósági árát az eddigi kilowattóránként 15,94 forintról 17,17 forintra emelte. Ez azokra az áramtermékekre vonatkozik, amelyeket a lakosságot ellátó egyetemes szolgáltatók vásárolnak meg. Ugyanakkor változott a egyetemes szolgáltatók árrése, azaz az értékesítési és beszerzési ár hatóságilag megengedett különbözete is.

A legkisebb fogyasztói körben, az évi legfeljebb 1.320 kilowattóra áramot felhasználók az EDF Démásznál az eddigi 20,46 forint helyet 21,88 forintot, az Elműnél 21,03 forint helyett 22,24 forint, míg az E.ON-nál 19,84 forint helyett 21,17 forintot fizetnek kilowattóránként az áramért február elsejétől. Ezen felül kell megfizetniük a felhasználónak a rendszerhasználati díjakat, a szénbányászati szerkezetátalakítási program finanszírozására fordított szénfillért, valamint a villamos energia iparág nyugdíjas dolgozóinak kedvezményét, valamint az árrést.

Az eddig egységesen 1,89 forintos kilowattóránkénti árrés az EDF Démásznál 1,79 forintra csökkent, többinél kissé emelkedett: az E.ON Energiaszolgáltatónál 1,99, az Elműnél 1,90, az Émásznál pedig 2,02 forint.

A Magyar Energia Hivatal (MEH) honlapján kedden közzétett tájékoztatás szerint az átlagosnak mondható lakossági fogyasztóknál a teljes végfelhasználói átlagár – beleértve a termék árát, a rendszerhasználati díjat, az áfát és minden egyéb fizetendő tételt – a négy egyetemes szolgáltatónál 3,2 százalék, és 5,5 százalék közötti mértékben, átlagosan 4,05 százalékkal emelkedett február 1-jén, 2010 decemberéhez képest.

Eszerint a teljes ár az Émásznál 5,5 százalékkal, az EDF Démásznál 3,8 százalékkal, az E.ON körzetében 3,7 százalékkal, az Elműnél pedig 3,2 százalékkal lett több.

A hivatal számítása szerint így az átlagos fogyasztó havi többletkiadása az Émásznál 513 forint, az EDF Démásznál 244 forint, az E.ON-nál 232 forint, az Elműnél pedig 365 forint. (A MEH “átlagosnak” veszi az évi legfeljebb 2400 kilowattóra villamos energiát használó, az A1 fogyasztói kategória kedvezményes I. árszabási tömbjébe, illetve nem kedvezményes II. tömbjébe sorolt lakossági fogyasztót.)

A MEH ismerteti: az új árakat elsősorban az egyetemes szolgáltatók által a kötelező átvétel keretében vásárolt villamos energia 2011. évi becsült mennyisége és átlagára, a szolgáltatók által a kötelező átvétel keretén kívül vásárolt villamos energia 2011. évi elismert beszerzési átlagára, valamint a jogszabályban meghatározott (szolgáltatónként eltérő mértékű) árszabályozási árrés realizálásának feltételezése alapján készítette elő.

(mti)

bővebben

A napelemek kulcsfontosságú eleme a fényt elektromos árammá alakító cella. Ahhoz, hogy a cellák minél hosszabb ideig végezhessék dolgukat, meg kell őket óvni a természet viszontagságaitól.


»A napelemek mozgó alkatrész híján nem igazán tudnak elromlani. A legvalószínűbb meghibásodási lehetőség az a cellákat összekötő forrasztások, vagy a laminálás elfáradása lehet. A lamináló fóliák (encapsulation foils) a hátlapra és az előlapra kerülnek, így közrefogják a cellákat és összeköttetéseiket. A félkész modul így kerül a laminálógépbe, ahol magas hőfokon (60-150 °C) hosszú percekig (akár fél órán át is) összepréselik, a laminálás így összeragasztja a különböző rétegeket. [...] A modulgyártók általában bizalmas információként kezelik és adatlapjaikon nem szerepeltetik a felhasznált alapanyagok típusait. A felhasználó ha biztos akar lenni a dolgában és tényleg hosszú távra tervez, a legjobban akkor dönt, ha olyan megbízhatónak tartott gyártó modulját vásárolja meg akiről feltételezhető, hogy a fenti szinte végtelen számú alapanyag-kombinációból lelkiismeretes mérnökei megbízható napelemet raknak össze, mindezt persze nem elérhetetlen áron.«

Forrás: napelemek.blog.hu

bővebben